Wednesday, August 8, 2012

Ikke bare idyll

å bo i Texas, altså!

Etter at vi kom hjem til huset vårt her i Katy etter fem uker på ferie, har vi strevd med å få bort småkryp som hadde invadert huset vårt. Jeg vet ikke hva de heter, men de er bitte små og ligner på maur og går i sti. Vi oppdager den ene stien av småkryp etter den andre. Første plassen vi oppdaga dem var i matboden, og vi satte igang med å rydde ut, sprøyte, kaste og vaske….. og der ble vi kvitt dem. Men etter det, har vi funnet dem på to soverom, vaskerom, stue og kjøkken….
Lars insisterer på at dette kan vi klare like så godt som dem som driver Pest kontroll, vi har jo en stor kanne med "Home defense….



Men etter mer enn to ukers kamp mot småkrypene, begynner jeg å lure….






Ikke nok med det!
Vi hadde en jobb med å ordne opp i hagen etter fem uker borte, bare plenen er blitt klipt i løpet av disse fem ukene. For første gang har jeg kommet borti Poison Ivy, en klatreplante som er svært giftig.



Du kan lese mer om Poison Ivy på denne linken.


Det er ikke så lenge siden jeg leste om den, og jeg har vært litt observant på den når jeg har jobba i hagen i det siste. Bare såvidt kontakt med den, kan gi stygge og smertefulle blemmer. Til og med indirekte kontakt kan gi utslett/blemmer, f.eks. ved å klappe en hund som har vært borti den, eller kontakt med klær som har vært borti planten. Egentlig burde en kle seg og dekke all hud når en jobber ute, men når det er  30-40℃, så er det ikke så fristende.
Jeg holdt på å rive bort ugress og klatreplanter blant noen busker, da jeg kjente at det sved på armen. Jeg så noen røde skratsjemerker på huden med litt hevelse, og tenkte på Poison Ivy med en gang, og oppdaga da en plante som ligna….
Jeg gikk rett inn og googlet Poison Ivy, hvordan den ser ut, og hvordan skaden skal behandles: og det er å vaske med rensesprit og/eller med vann innen 15 minutter, og da kan en kanskje unngå utslett, leste jeg. Og heldigvis var jeg rask med behandlingen, vaska godt og fikk bare noen små blemmer.
Men en hel uke etterpå, har det blussa opp med enda noen små blemmer! Nå er det er ingen ting en kan gjøre, untatt å smøre seg med krem for å dempe kløen!

og slik ser fireants-bitt ut,
og det går ofte 2 uker før de slutter å væske
Fireants (brannmaur) er også alltid en trussel når en driver og jobber ute her i Texas, men jeg er blitt ganske flink til å passe meg etter hvert, i alle fall mens jeg jobber i hagen. Men det er ikke alltid jeg er like flink til å passe meg når jeg er på tur. Rett som det er står jeg med fotoapparatet, og vet ikke at jeg står i en maurtue, før jeg kjenner noe som stikker, og da er det ofte en hær av fireants oppover foten, og jeg har fått mange bitt!







Det var ikke mye liv i sommerblomstene da vi kom hjem. De er det jammen ikke lett å holde liv i selv om jeg er hjemme og passer på. Men litt blomster må jeg jo ha, så jeg satser på å klare å holde liv i noen urner noen måneder framover. Blomster blir solgt med rabatt på 70% på denne tida, og sommeren her i Texas varer nok til ut i november. Så det er vel verdt å satse på noen blomster enda, og noe pynt som ikke trenger stell er alltid kjekt!

                                                                                                                                                                                                          

 
                          hanging basket                                                       Pig on the wing
                    


Det var ikke stort utvalg av sommerblomster, men jeg fant da litt fint.


Så da er det bare å prøve å nyte varmen framover, men det er ikke så lett når svetten renner selv om en er i skyggen. Slik kommer vi vel til ha det et godt stykke ut i september, men da begynner det kanskje å bli behagelig. Og så håper vi at vi slipper unna orkanene i år, også. Orkansesongen varer fra 1. juni til 30. november!

4 comments:

  1. Oi oi, det høyrtest ikkje triveligt med så mykje småkryp i huset, ring småkryp uttryddrenen så forsvinner de sikkert :P Denne planten som du brant deg på er det ein normal plante i Texas? Veldig fin punt og potter du har fått deg! neste gang du tar bilder trur jeg det er bedre om du står på ein benk, i eit tre, på ein stein og andre plasser som ikke er ei maurtue :D!

    Kosa dokke videre og håper dokke klarer og få vekk pesten ;)

    Svaner dokke Klem Elias :)

    ReplyDelete
  2. Hei Elias! Poison Ivy er sikkert veldig vanlig her i Texas, men sikkert ikke så vanlig å ha den i hagen ;-)
    Takk for tipset; Kanskje jeg må begynne å ta med meg en krakk når jeg skal ut og fotografere?
    Ha det godt, Elias, og lykke til på videregående!

    ReplyDelete
  3. hjelpe meg - håper du vinner over krypdyrinvasjonen. Lykke til !

    ReplyDelete