Tuesday, November 12, 2013

Tour de Gruene

 Første helga i november var vi med på et sykkelritt i Gruene. Lars sykla samme rittet i fjor også, men for meg var dette første sykkelrittet i Gruene.

Gruene er en idyllisk liten by som ligger i Hill Country, litt nord for San Antonio, 3 timers kjøring fra Katy. Byen har fått navnet sitt etter en tysk innvandrer som het Ernst Gruene. Han kom med sin familie til New Braunsfels i 1845, men der var det ikke land å få kjøpt, så han og hans to sønner kjøpte land ikke langt ifra New Braunsfels, rett ved Guadelupe River. 

Tour de Gruene


Her har Lars og jeg er nettopp kommet i mål etter sykkelrittet.
Jeg var veldig sliten, men fornøyd med å ha gjennomført 65 miles(100 km) på 4 timer. Jeg tenkte mange ganger underveis på å ta en kortere løype, men Lars klarte få meg med, venta på meg og oppmuntra meg hele tiden. Han lova at vi skulle ta det med ro, men å ta det med ro for Lars, er ikke det samme som å ta det med ro for de fleste andre;-) 
Det var mange bakker, så det var ganske hardt, noe helt annet enn å sykle i Katy. Dessuten var jeg dårlig forberedt, hadde nesten ikke sykla siden i vår. Men hva gjør en ikke for mannens skyld ;-) Lars hadde nok syns det var flaut å fortelle at kona ikke sykla det lange rittet!
Lars sykla samme rittet i fjor på 3 timer!

New Braunsfels



I nabobyen New Braunsfels var det Wurstfest. Der var det skikkelig feststemning og fullt av folk, mange i tyske (liksom) kostymer, og salg av øl og tyske spesialiteter; pølser og sauerkraut.

 Canyon Lake

Vi bodde et stykke utenfor byen ved Canyon Lake. Noen tidligere kollegaer av Lars inviterte oss med til å bo i denne "hytta" (til venstre), eller kanskje bedre å si "lake house"slik de sier her. 






Dette er den største "hytta" jeg har vært i noen gang, så stor at den ikke var noe koselig, syns jeg, men den lå på en fin plass.

Utsikten over Canyon Lake fra terassen.




avslapning på terassen søndag morgen


Rundt hytta var det fullt av rådyr.



Gruene

Søndags formiddag kjørte vi innom Gruene før vi dro hjem til Katy.

Vi kjørte langs Guadelupe River der vi hadde sykla dagen før.


Her har elva stått over veien etter et skikkelig regnvær bare en uke tidligere, legg merke til gress og boss på gjerdet.




Gruene Hall er den første dansehallen i Texas, og er fremdeles i full drift hver dag året rundt med dans og levende musikk. 


Det er tre antikkbutikker, flere restauranter og mange gave-og nips butikker av ulikt slag. 









Gruene Mansion Inn, Bed and Breakfast













"Gristmill River Restaurant and Bar" er en fantastisk sjarmerende restaurant. Den ligger ved elva og ved Gruene Hall, like under vanntårnet i lokalene til en gammel "cotton gin". Restauranten har vært i drift siden 1977.



Jeg var jo litt overraska over at Lars ba meg med på restaurant i det han vanligvis vil kalle "rett etter frokost".  Det er slett ikke likt han, men han visste nok at jeg kom til å like denne plassen spesielt godt. 




Bygningen der det var en gammel "cotton gin" (tror ikke vi har et norsk ord for det), men "cotton gin" er altså en maskin der de separerte bomullen fra frøene.



Det er bare koselig å måtte sitte og vente på bord på en slik plass :-)











Dette er restauranten som Lars prøvde å lokke ungdommene med på sist jul uten hell. Da lokket han med de gigantiske løkringene, ikke visste vi at det var en slik sjarmerende plass. Ingen gadd å kjøre tre timer for noen løkringer. Men kanskje det blir en tur denne jula?
"Holidays in Gruene" begynner visst allerede i midten av november, og her feires det jul hver dag i seks uker.







Idyll ved Guadelupe River, rett nedenfor restauranten.



No comments:

Post a Comment