Sunday, June 1, 2014

Kajakktur på Colorado River

Det er så kjekt når noen tar initiativ til å få med andre på kjekke aktiviteter, slik Anne gjorde for noen uker siden, da hun inviterte medlemmene på Katy Lunsjgrupper med på kajakktur.
Jeg var rask til å melde meg på, og til sammen var vi 24 damer som ville være med på tur.
Howell Canoe Livery i Colombus driver kajakkutleie ved Colorado River.
Det er stødige kajakker og en trenger ikke erfaring med padling fra før for å være med på en slik tur. Noen av kajakkene har plass til to, og det er kanskje greit hvis en føler seg litt utrygg, eller hvis en har med seg barn.

I tillegg til at en får være ute i naturen og få mosjon i sosialt lag, så er det spennende å padle i ei elv her i Texas.  Det er visst ikke noen stor fare for å møte alligatorer i elva, men slanger er det stor sjanse for å møte på. De fleste er helt ufarlige, og vi ble instruert i hvordan vi skulle skremme dem vekk i tilfelle de ble nærgående. Noen er kanskje redd for å møte slanger, og tørte kanskje ikke være med på kajakktur av den grunn. Noen er med på tross av at de er redde for å møte slanger, og noen håper å møte slanger.
Jeg er med i den siste kategorien.


                            Hele turen er 6 miles lang (ca 1 mil), og er beregnet til å ta 2-3 timer, pluss pause.
Underveis skal vi gå i land og ha lunsj, før vi padler videre, og så blir vi plukket opp og kjørt tilbake til utgangspunktet, som faktisk bare er 1 km unna startpunktet, siden elva går i en bue akkurat der.
Etter en kort briefing om sikkerhet, så er damene klar for å hoppe i kajakkene.
Jeg hadde ikke kamera tilgjengelig underveis, men her er et bilde som jeg har fått av Linn. 
Her er jeg i fint driv?
Bildet under er tatt etter at jeg er gått i land ved lunsjplassen. 
Linn og Mette er fornøyd med turen så langt

Lunsj i det fri

Jeg hadde ikke lest invitasjonen skikkelig (og så har jeg kanskje bodd for lenge i Texas ?), for jeg tenkte ikke at jeg måtte smøre meg matpakke for turen. Jeg tok det som en selvfølge at vi skulle kjøpe lunsj.
Litt kjedelig å sitte der med en energibar og en flaske vann når de andre damene finner fram de lekreste matpakkene og kaffe med mer. 
Initiativtaker Anne i midten


Men alle er så snille, så jeg ble tilbudt både smørbrød, kanelsnurrer, snop og kaffe…...


Ingen tvil om at vi koser oss?
Etter en god pause, så måtte vi videre, først en liten avstikker oppover en sideelv. Jeg gikk i land på elvebredden slik at jeg fikk tatt noen bilder.  

Flere av damene så slanger, men det gjorde ikke jeg. 



dette bildet er tatt av Anne 

Så er vi i mål.


Hele gjengen samla

En ekstra opplevelse fikk vi på "kjøpet"; å sitte bak på lasteplanet til en "truck". Det er faktisk helt lovlig her i Texas, så lenge en er over 16 år.

Lasteplanet ble faktisk fylt opp først, og de det ikke var plass til der, måtte sitte i passasjersetet i bilen ;-)
Damene gleder seg som unger :-) men det var godt at  kjøreturen var kort, for det var visst ikke så behagelig.
Vi starta fra Katy kl 8 om morgenen, og var hjemme igjen rundt kl 3. Det er helt greit å bruke en dag til slikt, syns vi, faktisk helt fantastisk så heldige vi er som kan gjøre slikt en helt vanlig mandag.

1 comment:

  1. Det så helt herlig ut! Jeg skulle så gjerne ha vært med!

    ReplyDelete