Wednesday, April 18, 2012

Cooking Class på Sur la Table

I  forrige uke var jeg på kokekurs sammen med Stacey på en fin kjøkkenbutikk som heter Sur la Table som ligger i City Center. Det er forresten andre gangen jeg er på kokekurs akkurat her. Denne gangen var det koreansk kurs, men gangen før var det American Cooking. Jeg laget et blogginnlegg for over en måned siden, men publiserte det ikke. Men nå kommer det altså likevel.
 Håper at det er noen som syns det er kjekt å lese, selv om Lars slett ikke syns det var noe å blogge om.

American cooking høres ikke akkurat kulinarisk ut, kanskje. Det jeg forbinder med amerikansk matlaging er bruk av  boksemat, poser og andre halvfabrikater. Men vi tenkte at dette kurset helt sikkert var Amerikansk kokekunst på sitt aller beste, og gikk med positiv innstilling og store forentninger!

Det var tre andre damer på kurset denne dagen, og chefen Amanda og to assistenter som skulle få dette til å gli som smurt.

Vi skulle lage:
Iceberg Lettuce with Blue Cheese Dressing, Oven-Roasted Tomatoes, Bacon, and Brioche Croutons
Beef Short Ribs
Smashes Roasted Marble Potatoes
Apple Fritters

Dette var slett ikke fast food. Chef Amanda (eller assistentene) har gjort mye i forkant, akkurat som Ingrid Espelid; kokt kjøttkraft og en rødvin-reduksjon, tørket tomater i ovnen og blanchert hvitløk i timesvis….

en hel flaske Cabernet Savignon har kokt
sammen med grønnsaker, hvitløk og urter
i en time og deretter redusert


Vi fikk være med på å steke kjøttet, noen fikk legge det i gryta sammen med grønnsaker, en fikk slå på buljongen, og en fikk slå oppi vinen …. Så alle følte at de hadde vært med og bidratt til å lage hovedretten ;-)



Ingredienser til salatdressingen

Teamwork: Stacey og jeg lager aioli.
Alle fem damene måtte bidra for å klare å vispe så lenge ;-)
Virkelig hardt arbeid å lage majones!


Salaten ble nydelig: bluecheese dressing med aioli som base, ellers bestod salaten av isbergsalat, applewood-smoked bacon, semitørka tomater og brioche crutons (ikke vanlige crutons, nei ;-)
Chef Amanda er en bacon-elsker og spiser iskrem med sprøstekt bacon. Hun har greie på bacon, så her duger ikke vanlig bacon, altså, her skal det være applewood-smoked!

Stacey får æren av å prikke potetene før de skal bakes



Chef Amanda vil gjerne være med å bildet av ingrediensene til Apple Fritters


Jeg steker min porsjon apple fritters



                       








eplebitene dyppes i en røre med kanelsmak før de frityrstekes









                                                           
Sur la table er jo en kjøkkenutstyrsbutikk, og her får de virkelig vist alle de nyttige redskapene som de selger i butikken, flere som vi ikke visste på forhånd at vi virkelig trengte, selvfølgelig ;-)




Hovedretten er servert og den var nydelig

og det samme var desserten applefritters.



Denne fine kokeboka fikk vi med oss hjem, en bok på 350 sider med masse fine oppskrifter og fristende bilder! 

Vi var fornøyd med kurset; maten var god, chef Amanda var proff og festlig, og hun lærte oss noen små kokkeknep. Selv om jeg kanskje ikke kommer til å lage hele menyen, så kommer jeg helt sikkert til å bruke noe av det.  Og ikke minst skal jeg kose meg med å lese kokeboka, og der er det helt sikkert noe annet jeg skal prøve meg på! 
Slik en luksus kan vi unne oss når vi er "house wives" i Houston:-)

5 comments:

  1. Sistergry
    Såååå glad det ikke er Lars som bestemmer hva som skal på bloggen - Kjempekjekt å få se/lese om kokkekurset. Spesielt salaten med bluecheesedressing såg virkelig fristende ut . Namnam

    ReplyDelete
  2. Som dessertelskeren jeg er må jeg innrømme at dei eplebitene fristet...... Kjekke blogg, du kan hilse Lars å si at det alltid spennende med mat:::)))

    ReplyDelete
  3. åå d va kjekt å lesa om kokkekurs :) mmmm dn salaten såg jo fantastisk ut m dn dressingen!!!! nam nam... epledesserten såg au fortreffelige ut! eg glede mg te neste matblogg! :) :O
    Hilsen sister Katrin

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Gildt at dokke likte matbloggen! Mulig det blir flere i nærmeste framtid!

    ReplyDelete