Sunday, July 15, 2012

Roadtrip fra Texas til Montana

Mandag 9. juli dro vi avgårde nordover på vei mot Montana. Vi starta litt utpå dagen, og hadde planlagt å komme litt lenger enn Dallas i løpet av dagen, og så kjøre til Denver neste dag.

Gode veier, flatt landskap i timesvis
og Thomas og Kristoffer har foreløpig god plass i bilen, som er leid for anledningen. Det blir trangere om plassen når vi får med oss Andreas i Denver.

Vi kom til Wichita Falls den første dagen, og starta tidlig neste morgen.

Frokosten kjøpte vi på Wallmart, og på parkeringsplassen var det bord og stoler, alt helt etter Lars sin smak.
Så bar det videre nordvestover i "Texas´ panhandle"mot nordøstre hjørne av New Mexico.

Herlig å se et mer variert landskap enn flate, kjedelige Texas.

I New Mexico stoppa vi for å ta en tur opp til Capulin Vulcano.
En kan kjøre helt opp til kanten av vulkanen, som hadde sitt siste utbrudd for 60.000 år siden.

Vulkanen var tilrettelagt for turister med en gangsti rundt kanten av krateret. Det var herlig å bevege seg litt etter mange timer i bilen, og fantastisk å komme opp i høyden og få den utsikten. Det ble sagt at på en klar dag kan en se New Mexico, Texas, Colorado og Oklahoma fra kraterkanten.

"No klimbing" stod det på skiltet, så da måtte jo Kristoffer klatre likevel;-)

Denver

Utpå kvelden tirsdag nådde vi Denver, og sjekka inn på hotell som vi hadde funnet på Hotwire bare minutter før. Dagen etter hadde vi planlagt å treffe familien Schøyen/Bråtveit i Denver, og hente Andreas på flyplassen på ettermiddagen.

Onsdags morgen møtte vi familien Schøyen/Bråtveit. Ungdommene dro til fornøyelsesparken, mens vi voksne tok en spasertur i byen.

Mange piano stod ute i hovedgaten til fri bruk for den som vil spille en trall.

Endelig fikk vi se Andreas igjen, et helt år siden sist. Han kom rett fra 3 uker på FOS, Forsvarets Opptak og Seleksjon. Han hadde søkt på marineingeniørutdanningen på Sjøkrigsskolen, og kom gjennom nåløyet, og vi er så imponert og stolte over han.

Mount Evans

En topptur må til når en er i Colorado, så vi dro til Mount Evans som er 14.000 feet, d.v.s. omtrent 4.300 m.o.h. Også her kan en kjøre nesten helt til toppen, og det var kanskje godt, for det er jammen krevende å bevege seg i den høyden. Vi merket alle høyden, men ingen ble dårlige.
Vi var vel allerede litt akklimatisert for Denver ligger på 1.600 m.o.h.

Kristoffer måtte som vanlig utfordre skjebnen, og jeg blir bedt om å knipse. Men når han står på hendene på toppen, da må jeg snu meg.

Kjæresteparet Eldbjørg og Øyvind

og de gamle kjæresteparene:
Elin og Lars

Helle og Sigmund

Eldbjørg, Vemund, Øyvind, Kristoffer, Lars, Thomas, Elin, Helle og Sigmund

en marmot som "chilla" på en stein like ved veien

og ei fjellgeit

På vei tilbake til Denver stoppa vi i en liten by som heter Iowa Springs, som vil være kjent for plassen der gullrushet begynte.

Wyoming

Fredags morgen dro vi videre mot Yellowstone Nasjonalpark som ligger i nordvestre hjørne av staten Wyoming. Vi ville overnatte i byen Jackson, som er like ved nasjonalparken Grand Teton Nasjonalpark som henger sammen med mer berømte Yellowstone.

En liten stopp i en liten by som heter Dubois

Andreas, Kristoffer og Thomas venter på litt snacks

Typisk western-by?

Når vi nærmer oss Jackson ser vi en stor flokk bison like ved veien.

imponerende syn!

Jackson Hole

Parken midt i byen hadde 4 slike porter laga av hjortegevir

her kan en få seg en dilligence-tur

Gutta hadde seg hver sin Western Game Burger på en Cowboy Restaurant, "den beste burgeren ever", ifølge Kristoffer. Og stor nok var den, også, til og med for disse sultne gutta.

Nydelige Grand Teton
Og så er vi kommet til Yellowstone, der vi tilbrakte hele lørdagen, men det får komme i neste innlegg……

ikke godt å si når jeg får blogga igjen, for det er visst ikke internett i hytta ved Swan Lake som vi skal bo i de neste dagene.

4 comments:

1. Fantastisk!
    Kjempekjekt å følge dere på tur.
    (.....går ut i fra at det ikke var helt tilfeldig å treffe Siggi & family på gata i Denver?)

ReplyDelete
  2. Takk, Tone! Det var slett ikke tilfeldig at vi traff Helle og Siggi i Denver, og det var veldig gildt å ha noen dager i lag med dem.

3. Så kjekt å sjå Elin:) Dumt eg ikkje fekk sett deg når du var heime, me hadde ei veke i suldal den siste veka du var heime ;( får håpa eg ser deg ved neste anledning då :) klem Astrid Fisketjøn

4. For en opplevelse - som en ser på film.
    Ha en knallfine tur videre !