Friday, March 14, 2014

Våren i Texas

Våren i Texas er lunefull, akkurat som vinteren. Det kan skifte fra behagelig varme (som føles som sommer i Norge) og til frost på bare timer.
Da vi reiste til Costa Rica i slutten av februar, var jeg sikker på at våren skulle være her for alvor da vi kom tilbake. Og varmt var det da vi kom tilbake Houston den 1. mars, og blomstrende trær var å se over alt. Det var 25 varmegrader da vi stod opp den 2. mars, men værmeldinga for de kommende dagene fortalte at det skulle bli nok en frost. Det virket helt utrolig at det kunne skje, men mandag morgen viste gradestokken 4 minusgrader! 29 graders forskjell på 24 timer!
Ikke nok med det, for om kvelden og natt til tirsdag regna det samtidig som det var rundt null grader, og  tirsdag morgen var hele Houston glassert av is, men heldigvis var det ikke så glatt på veiene.
Dette var synet som møtte meg utenfor inngangsdøra denne tirsdags morgen. Jeg måtte jo bare ut med kamera før frokosten!

Grenene på trærne hang tunge av is.

Trærne i vår hage klarte seg godt, bortsett fra ett som knakk av tyngden. Værre gikk det ut over furutrærne rundt om i byen, omtrent annet hvert furutre mistet svære grener.



Rart å se et blomstrende tre glassert av is! 
Jeg håper fruktdyrkerne i Hill Country ikke fikk dette isregnet. 






Isdekte trær er jo bare et vakkert syn, og veldig sjelden i Texas.


Men slikt vær varer aldri lenge her i Texas, denne gangen varte det et par døgn.

En skulle tro at frosten tok helt knekken på disse blomstene, men utrolig nok står de så fint nå.


Tirsdag den 11. mars, nøyaktig en uke etter at Houston var glassert av is, var det 20 varmegrader og jeg fikk lyst til å sykle en tur. Jeg pakka kamera i sekken, i tilfelle det skulle dukke opp noe spennende, og sykla langs bayouen (elv/kanal) til George Bush Park.
I Bush-parken ble jeg overraska over hvor langt våren hadde kommet.
Dette hadde ikke jeg forventa!

Eng av smørblomster (Buttercup)

Wild Onion?
Kjent plante, kalles Butterweed på engelsk
           




Med den varmen som er nå, så er det vel ikke mange dagene før alle disse trærne er utsprunget.

En skulle tro det var gribbenes landsmøte langs bayouen. Selv om jeg ikke har fanget så mange på dette bildet, så var det hundrevis av gribber (Black Volture) i området. 


Bayouen
Ved første øyekast, så var det ikke så mange blomster langs elvekanten ellers, men når en ser nærmere etter, så var det mange bitte små blomster over alt.
Her er bare et par eksempler:



Jeg må visst ta med meg makro-objektivet og ta ut på en ny sykkeltur ganske snart!



Texas Dandelion

Og så dette fantastiske synet; en eng av "Indian Paintbrush", en av mine favoritter blant Texas vårblomster.

Indian Paintbrush





Dette er bare begynnelsen. Vårblomstringen i Texas er bare fantastisk, og jeg gleder meg til nye fototurer!









1 comment: