Friday, July 4, 2014

Scouting trip

"Jetlaget" har såvidt gitt seg etter at vi kom tilbake til Katy, etter en ukes scouting trip til Sør-Korea.
Det er langt fra Houston til Korea; 14 timers tidsforskjell og 14 timers flytur fra Houston til hovedstaden Seoul. Fra Seoul til Busan er det 50 mil, så vi hadde enda en flytur før vi var framme i Busan, Sør- Koreas neste største by med 4 millioner innbyggere. Lars skal jobbe ved Hyundai Heavy Industry i Ulsan, og Ulsan ligger en times kjøring fra Busan. Ulsan er en mindre by enn Busan, bare 1 million innbyggere!

Jeg må innrømme at det var litt skremmende å komme til Korea, og tenke på at her skal jeg snart bo, i en leilighet i en høyblokk i Busan eller i Ulsan.
Selv om Houston har omtrent like mange innbyggere som Busan, så er byen helt annerledes enn Houston. I Busan bor folk veldig tett, det er høyblokker over alt innimellom fjelltopper, mens i Houston er det helt flatt, og stor-Houston med sine suburbs er spredt over et enormt område der de fleste bor i eneboliger.
Det kommer til å bli litt av en overgang å  komme til Korea fra Katy, der vi har bodd i et fredelig byggefelt, i en romslig enebolig med en hage på 2-3 mål med utsikt over et vann og med eget basseng, nesten som å bo på landet.
En fordel med Korea kan være at vi, i morsetning til i Houston, ikke kommer til å være avhengig av bil til enhver tid. Her er det faktisk gåavstand til matbutikker og restauranter, og til fremtidige venner?
En sammenligning med Norge: Sør Korea har omtrent fjerdeparten av arealet som Norge, og det er minst like mye fjell som i Norge, men med 50 millioner innbyggere, ti ganger så mange som i Norge!

Vi hadde først to netter i Busan for å sjekke ut leiligheter der, og deretter to netter i Ulsan for å sjekke forholdene der, før vi var tilbake en natt i Busan, da vi bare kunne kose oss og sjekke ut nærmiljøet.
Utsikten fra hotellrommet vårt i Marine City i Busan

solnedgangen fra gateplan i Marine City

Dette bildet er tatt gjennom vinduet fra 30. etasje i Park Hyatt Hotel og viser Gwangan Bridge ( Diamond Bridge). Sentrum av Busan ligger langt i bakgrunnen

Vi hadde fullt program de tre første dagene. Sammen med to damer og en sjåfør dro vi rundt og så på leiligheter i Busan og i Ulsan. Vi var hos bilforhandlere og i matbutikker (bl. a. Costco), og på sykehus (for å vite hvor vi kan treffe på engelsktalende helsepersonell), og vi fikk åpnet bankkonto.

I-Park, et av leilighetskompleksene i Marine City

Vi ble vist 8 leiligheter i løpet av de to første dagene i Busan. Flere av Lars sine kollega har valgt å bosette seg ved Haeundae Beach i Busan, men vi likte ikke leilighetene som vi ble vist der. Vi likte best Zenith som ligger i en annen populær bydel som kalles Marine City.
Leilighetskomplekset Zenith består av tre høyblokker, hver på 80 etasjer! Det er visst Koreas nest høyeste med 301 meter, og det er bare omtrent ett og et halvt år gammelt.

Fint område mellom blokkene, med lekeplass og fredelige sittegrupper, og en "park" et par etasjer over bakkenivå.
Starbucks og kaféer rett i nærheten.

her var det liv om kveldene med mange lekende barn

Denne leiligheten i 43. etasje likte vi

flott utsikt over byen og sjøen

moderne, lys og fin
Vi var hos bilforhandlere for å sjekke ut biler ;-)

Ha, ha, Bugatti, liksom, dette var bare for løye. Tilfeldigvis gikk vi forbi denne bilforhandleren. Jeg tenkte nok mest på Kristoffer da jeg tok disse bildene. Seriøst så vi på KIA og Hyundai biler. Det blir ikke noen sportsbil, og heller ikke noen amerikansk størrelse på bil her.

Deilig koreansk lunsj; stir fried pork med masse chili og mange sideretter, som er typisk for Korea.
Zenith i kveldssol

Busans Marine City by night

Ulsan

Jeg vurderte seriøst å bo i Ulsan, tenkte på at det er så lang reise for Lars for å komme til jobb hver dag. Men Lars var den som helst ville bo i Busan. Vi likte Busan bedre enn Ulsan, og leilighetene var også finere i Busan.  Her er bare noen få bilder fra Ulsan.

fin sykkel og gangsti langs elva,
Et vanlig syn; høyblokker og en gammel dame som er ute og plukker søppel.

Utsikt fra hotellrommet vårt på Lotte Hotel. De to store høyblokkene helt til høyre på bildet er boligblokker, og  der var vi og så på leilighet.
Vi hadde lunsj på en "food court" i et Shopping Center
Litt av en porsjon for lille Min
Jeg fikk beskjed om å skrive at Min vanligvis klarer å spise en slik porsjon, men  det var litt vanskelig når hun skulle ta hensyn til sin hvite kjole.
Jeg hadde en rett som heter Bibimbap, ris med masse grønnsaker, sjøgress og chilipasta på toppen, servert med suppe og tre andre sideretter, bl.a. Kimchi, som er fermentert kål med chili og hvitløk (nederst til venstre). Kimchi er en tusen år gammel tradisjon og blir servert til det meste og til de fleste måltider i Korea. Det er ganske spesielt, men jeg liker det :-)

Tilbake til Busan

Da vi var ferdige med hele programmet med visninger og alt, reiste vi tilbake i Busan, og da fikk vi tid til å spasere rundt i nærområdet.
Rett bak Zenith, bare ved å krysse et par gater, så var vi i en fin park. Ved å gå gjennom denne parken kom vi til Haeundae Beach. (Uttalelsen er ganske lett for en jærbu: Hæ-undæ)
Dette er ikke den raskeste veien til Haeundae, men den fineste!

utsikt mot Gwangan Bridge

Haeundae Beach

Haeundae Beach er Koreas mest berømte og populære strand. Når koreanerne har ferie i juli og august er det så fullt av menneske og parasoller at en nesten ikke kan se sanden. Alle må ha en parasoll, for de må for all del ikke bli brune, det er ikke pent! Derfor bader de også med klær på.

fin strand, og en fin promenade

et matmarked ved stranda der det ble servert sjømat
Her plukker en ut levende mat, og så blir den tilberedt mens en ser på. Lurer på om jeg tør å smake dette snart. Maten nytes vanligvis med øl og Sojo ( den grønne flaska på reklamen), en litt søt, sterk risvin.

Her ble Koreas siste kamp i VM vist på storskjerm tidliger samme dagen

klargjøring til konsert

i denne boligblokka ved stranda var vi og så på leilighet

flott speiling i glassfasaden
Siste dagen dro Lars og jeg med buss ut av byen for å se et kjent Buddhist Tempel som heter Haedong Yonggungsa Temple. Tempelet ligger helt ved sjøen, og det er spesielt mange som besøker tempelet om morgenen, for det er kjent for å ha så flott syn over soloppgangen. Vi var der ikke så tidlig.
Jeg vet ikke så mye mer om tempelet, men det var i alle fall en flott opplevelse å være der.

marked ved inngangen til tempelet

skulpturer for hver av dyrene i den kinesiske kalenderen

tempelet er dekorert med lotusblomster

ønskebrønn

Det var alt vi rakk den siste dagen i Busan, før vi sjekka ut av hotellet og reiste til Seoul, og videre fra Seoul dagen etter. Litt rart å ta av fra Seoul kl 9 om morgenen og lande i Houston samme morgen på omtrent samme tid. Det blir litt jetlag av slikt ;-)

Jeg gleder meg litt mer til å flytte etter denne turen, og vet at vi har mange spennende opplevelser i vente.

6 comments:

1. Åååååå det såg jammen spennendes ut. Håper dere vil trives der og få en flott opplevelse av Sør Korea. Fancy leilighet������

ReplyDelete
  2. Det så da utrolig eksotisk og spennende ut. Og så kort vei til stranda og orådene rundt. Bra med gangavstander, og kanskje sykkel- ? Lykke til!

3. du kan bare gleda deg Elin - det såg skikkelig flott ut - og veldig forskjellig fra omgivelsene i Katy da. Spennande !!!
    sistergry

ReplyDelete
  4. Flott leillighet. Vi bor på motsatt side av Haeundae Beach i Dalmaji området. Ta kontakt nå dere flytter hit.
    Kari & Tom Platou

5. Vi var nettop en tur i Busan og Haeundae Beach, imponerende sted! Vi flyttet til Korea, Ulsan for snart to måneder siden, spennende å få oppleve noe så annerledes:-)
    Hilsen Finnøydame

ReplyDelete
  6. Takk for at dere legger igjen kommentar, Jeg håper vi treffes i Busan, Tom og Kari. Og hvis nettverket er slik vi er vant med i Houston, så treffer jeg vel på Finnøydamen også ved en eller annen anledning. Gleder meg :-)