Thursday, January 26, 2012

"Bare" hjemme

Selv om jeg ikke går på jobb her i Texas, er det sjelden jeg "bare"er hjemme en hel dag. Men det var jeg i går. 
Jeg hadde egentlig tenkt å prøve meg på en spinningtime på Lifetime kl 9.45. Må få litt mer trening på sykkel, for Lars har nemlig meldt oss på et sykkelløp.  Men jeg bestemte meg for å droppe spinningtimen etter å ha hørt advarsler på radioen om "thunderstorm"og fare for tornado. I stedet måtte jeg ut i hagen og trygge hagemøbler og diverse løse gjenstander. Må innrømme at jeg ikke gjorde meg klar for å møte en tornado, for da hadde jeg måttet ta alt inn, og dessuten hadde vel heller ikke det hjulpet, men jeg tror i alle fall at det skulle tåle en sterk vind. 
Uværet kom fra nordvest og flyttet seg raskt sørøstover, og var beregnet å være over i 11-12 tiden på våre kanter. Regnet pøste ned med lyn og torden.
Og hva gjør jeg da? Jo, jeg setter i gang med litt bakst; en ladning med boller og en med knekkebrød, og mens deigen godgjør seg er det tid til å bruke kameraet.

regnet knipset fra vaskeromsdøra med relativt kort lukkertid

og samme motiv med lang lukkertid



Egentlig skulle jeg gjort leksa mi, for jeg har nemlig begynt på Glassell School of Art, og fått hjemmelekse. Jeg begynte på Digitalt fotokurs tirsdag kveld sammen med to unge foto- og bloggentusiastiske damer som også bor i Katy; Irene og Frida.
Deres blogger kan dere sjekke her: Irene sin blogg og Frida sin blogg
Må si jeg var en smule skuffa over første skoledagen, som jeg hadde store forventninger til. Kurset skal etter planen være 3 timer en gang pr uke i 14 uker. Men første kurskvelden var slutt før det var gått en time, og vi lærte vel ingen ting, men fikk med oss noen kopier fra en bok som vi skulle lese hjemme. 

Ok, vanligvis er jo studenter glade for å få slippe hjem tidlig fra skolen, men ikke når en er så voksen som meg, og endelig skal gå på skole igjen. I tillegg til leseleksa, skulle vi hjem og lære oss å stille inn hvitbalansen på kameraet vårt manuelt. (lære det på YouTube) 
Litt av en skole! Jeg syns i alle fall at læreren kunne gått gjennom det teoretiske stoffet sammen med oss når vi hadde så god tid.
I tillegg til det, så har vi også fotolekse til neste gang, men den er jeg enda ikke klar til å gjøre. Først må jeg lære meg mer om hvitbalansen….
Selv om starten ikke svarte til forentningene, så håper jeg at det tar seg opp etter hvert! Til nå vil jeg si at hjemmefotokurset til Hege var mer profft!

Men det ble altså ikke noe lekselesing på meg den dagen, jeg fikk rett og slett ikke tid ;-)

Det ble heldigvis ikke noe mer enn lyn, torden og pøsregn hos oss. Da det slutta å regna, var det helt vindstille og sikkert 20℃.
Så da tok jeg med meg kamaraet med makrolinse og stativ for å prøve å ta noen fine bilder ute i hagen av planter med doggdråper på.


Jordbærplantene fra ifjor har begynt å bære frukter, og jeg som for en stund siden hadde tenkt å kaste dem!


fulle av blomster

Kanskje jeg får noen modne bær før fuglene tar dem dette året?

dette er ikke blåbær, men noe vintergrønne busker





ugress kan også være fint




Og til slutt noen bilder av blomstene inne 

en liten rose fra hagen

og tulipaner fra butikken


Og mens jeg var igang med dette, fikk jeg sms fra Hilde, med spørsmål om jeg kunne ta noen bilder av hennes nye quiltetepper, og det ville jeg selvfølgelig. Hun skulle bruke bildene i bloggen sin. Bildene og Quiltehilde sin blogg kan du sjekke her her.


Så da hadde jeg nok å gjøre fram til det var tid til middagslaging og utbaking av boller,
litt boller til å fylle i fryseren er godt å ha når vi får gjester

og sånn går nå dagene som "house wife".

Om kvelden var jeg helt klar for å lufte meg litt, og tok turen over til vår gode nabo Cheryl, som er alene og alltid er glad for besøk.






1 comment:

  1. Sister Gry
    Nyyyyydelige bilder !
    Av bollene også - nå fikk eg lyst å bake.

    ReplyDelete