Thursday, September 13, 2012

Forandring i hverdagen

Jeg er blitt student!
Ja, det er helt sant! Etter to år som "Houstonfrue"uten forpliktelser, "bare" hus- og hagearbeid, matlaging, shopping, lunsjer, manikyr, pedikyr og dyrking av mine egne interesser og hobbyer som trening og sykkelturer, foto og lesing…., så var jeg endelig klar for å gjøre noe mer. 
Jeg kan vel si at jeg såvidt har begynt å forberede meg til livet som lærer i Kleppskolen igjen.

Så nå er jeg i gang med nettstudier, og skal forhåpentligvis klare å ta 30 studiepoeng dette skoleåret i tillegg til mitt travle liv som "Houstonfrue" ;-)
Hvordan skal dette gå?
Kanskje jeg må hyre inn både vaskehjelp og gartner, og levere skjortene til vaskeriet? 

 Matematikk 1, ved Høgskolen i Telemark er det som opptar meg for tiden.

Jeg har for det meste sittet inne og lest, for det har vært altfor varmt til å sitte ute, i alle fall etter kl 9 om morgenen.

Men i det siste har det vært så deilig vær, at det faktisk er veldig behagelig å sitte ute! 



Litt rart å tenke på at sommeren er slutt i Norge, og at folk tar inn hagemøbler og forbereder seg på vinteren, mens her begynner det virkelig å bli behagelig å være ute.
Vi har hatt dagtemperaturer på omtrent 35℃ de siste ukene, men denne helga kom en kaldfront som et friskt pust, og det var faktisk ikke mer enn 16℃ søndags morgen kl 7 da vi tok ut på vår ukentlige sykkeltur!
Men det ble da 28℃ utpå dagen med tørr og frisk luft.
"Wow! What a refreshing change in the air. A crisp start to the day followed by a gradual warmup without humidity and plenty of sunshine" kunne jeg lese i Houston Cronicles værside på søndag.

Nå er det torsdag, og varmen og luftfuktigheten er tilbake igjen, og i skrivende stund har vi til og med regn :-) En skikkelig tordenbyge frisker opp!

Mens jeg har sittet ute, så har jeg hatt underholdning av kolibriene som krangler om maten (sukkervann) som vi har hengt opp til dem.

For et par uker siden hengte jeg opp en kolibrimater foran kjøkkenvinduet, og vi fikk snart de små gjestene på besøk.


 Men det så ut som det var en dominerende kolibri som ville ha alt for seg selv, så vi gikk til innkjøp av enda en mater.

"sjefen", en Ruby-throated hann
Den samme fuglen ville også ha den andre materen for seg selv, og passer på den dagen lang. Men de andre små får visst sneket seg til litt mat innimellom. Det ser nesten ut som de samarbeider om å lure sjefen, og later som de skal forsyne seg av den nye materen, men så flyr de bort til den andre. Av og til flyr de rett over hodet mitt for å rømme unna sjefen.
Det er virkelig god underholdning å sitte ute og se på dem, såpass at jeg kanskje heller burde ha sittet inne, slik at jeg får konsentrert meg om studiene;-)

en Ruby-throated hunn

Kolibriene er på vei til det sørlige Mexico, der de overvintrer, men vi kan ha dem her en god stund til, kanskje fram til november.

1 comment:

  1. Lykke til med studiene
    For ei fine puta du hadde i utesofaen
    hilsen sistergry

    ReplyDelete