Tuesday, October 2, 2012

Jentetur

Det var ikke bare en tur på en firemannssykkel, altså,
men en korthelg i Galveston….

Da jeg skreiv om Galveston og Hotel Galvez for en stund siden, var det noen damer som meldte seg spontant til å være med til Galveston igjen for å overnatte på Hotel Galvez, så det måtte jeg bare få til.
Så tidlig lørdags morgen sist helg dro vi avgårde, i pøsregn, faktisk!
Belinda har Houston-støvler på, og jeg lot Hunter-støvlene mine være igjen hjemme ;-)

Charlotte

Det pøsregna hele veien til Galveston, men det gjorde ingen ting, for da kunne vi bare starte med en liten brunch på Mosquito Cafè  og håpe på at regnet ga seg etterhvert, og det gjorde det.

Mosquito Cafè var en liten, kjempekoselig kafè som Hilde visste om. Og der hadde de nydelig hjemmelaget mat.
Anbefales på det varmeste!
www.mosquitocafe.com/

Belinda
Hilde

Belinda står under merket som viser hvor høyt vannet stod i huset under orkanen Ike i 2008.

Etter en god brunch var vi klar til å starte på vår kulturelle utforskning av Galveston, men først litt om

Galvestons historie

Galveston har virkelig hatt sin storhetstid. Utover 1800-tallet var Galveston den viktigste havnebyen vest for New Orleans, en av de viktigste havnene i USA, og den største byen i Texas.
Spanske utforskere kalte byen/øya etter spanjolen Galvez på 1700-tallet.
Den første europeer som slo seg ned i Galveston var faktisk en pirat, Jean Lafitte, i 1817, men det er ikke han som regnes som grunnleggeren av byen. Piratene etablerte en koloni som var på omtrent tusen mennesker på det meste, men ble tvunget av United States Marine til å flykte i 1821, og de brant byen etter seg.
I 1825 etablerte Meksikanerne Port of Galveston. Byen ble inkorporert i Republikken Texas i 1839.
 Før den tid bodde indianerstammene Karankawa og Akokisa, og de kalte øya for "Auia".

Byen har mange flotte hus og herskapshus, men byen er ødelagt flere ganger av orkaner, og ikke alle har klart å sette i stand husene etterhvert.
Den største orkanen var i år 1900. Mer enn 6000 av byens befolkning omkom,  som den gang var på 37 000. En tredjedel av byens bygninger ble totalt ødelagt. Stormen er senere kalt "The Great Storm", og er den største naturkatastrofen i USAs historie.
Etter denne stormen ble "sea wall"-en bygd, og byen ble hevet 8 fot, 17 fot ved den 16 km lange"sea wall"-en. Og det var en suksess, for da den neste store stormen slo til i 1915, var byen relativt trygg, og "bare" 8 mennesker omkom.
 Den siste stormen var Ike i 2008. Byen fikk store ødeleggelser da, og mange har enda ikke hatt råd til å sette husene sine i stand etter den.
Men byen har aldri blitt det den engang var etter Den Store Stormen i 1900.
Houston fikk gravd ut sin skipskanal i 1917, og overtok som havneby. Galveston utviklet seg etterhvert til en "gambling and drinking resort town"under forbudstiden, men Texas Rangers klarte å stoppe dette i 1957, og det ble dårlige tider i Galveston. Først i 1980-årene klarte den Galveston-fødte oljebuisness-mannen George Mitchell å få liv i byen igjen. Han fokuserte på å få i stand byens Historiske Downtown distrikt som har en stor samling av Victorianske forretningsbygninger.

Moody Mansion

er et av de store herskapshusene i byen, og ligger ved hovedgaten i byen, Broadway.
 Moody Mansion stod ferdig i 1895. Moody familien kjøpte huset etter den store stormen i 1900, og familien bodde her helt til 1985. Moody familien er en kjent forretningsfamile, og mange steder i Galveston går Moddy-navnet igjen.

Vi hadde omvisning inne i huset, og fikk høre husets historie.

Det var ikke lov å ta bilder inne,

men i garasjen/gavebutikken fikk jeg anledning til å knipse litt.

Moody Mansion er verdt et besøk, og det er kanskje ekstra kjekt rundt juletider, for da er huset pyntet med Moody familiens julepynt, og alle husets rom har hvert sitt juletre.

Hotel Galvez and Spa

ble bygd i 1911, og feiret hundreårsjubileum i fjor.

Det er et flott hotell, men siden hotellet er så gammelt, er rommene små. Hotellet har et flott spa som vi ikke prøvde.

Vi nøyde oss med å ta en titt på badebassenget ute, og det er virkelig flott.

Her kan du til og med få servering i bassenget.

Vi ville på sykkeltur langs Seawall Blvd, og leide oss en firemannssykkel for en time.

En velfortent pit stop ved en av de mange barene på Seawall Blvd etter sykkelturen.

Om kvelden hadde vi middag på hotellets restaurant.
Middagen var god, men servicen stod ikke helt i stil. Og da vi ville ha en Irish Coffee i baren etterpå, var det ikke en gang kaffe igjen på "huset" :-(

Søndags morgen, etter frokost på iHop, var vi klar for en tur på stranda.

Men som dere ser var det ikke akkurat bikinivær,

men vannet i sjøen var herlig, sikkert nesten 30℃!

Søndag var planen å se litt mer av Galvestons historiske distrikt, og vi dro for å se på Bishop`s Palace, som er enda større og finere enn Moody Mansion.

I dette strøket var det også mange andre flotte hus.

den fineste postkassen jeg har sett!

Men ingen slår Bishop`s Palace, og det er faktisk regnet som en av de hundre viktigste historiske bygninger i USA.

et eventyrslott

Her kan du lese mer om Bishop`s Palace:
Vi fikk ikke tid til omvisning denne gangen, men det skal i alle fall jeg få med meg ganske snart!

Bishop`s Palace ligger også ved Broadway Avenue,

og nærmeste nabo er denne flotte kirka som jeg ikke husker navnet på,

og tvers over Broadway er det også flotte hus og svære trær.

koselig å vandre gatelangs i dette strøket

og mange hus som ikke er hva de engang var…..

The Strand

Her ligger et annet historisk hotell; Le Tremont

Det ble bare tid til en kort vandring og et kafèbesøk i The Strand, før vi måtte dra hjem til Katy igjen.
Galveston har mye å by på, og vi har bare funnet ut at det er mye igjen som vi vil se.

Nostalgi

Tusen takk for turen damer!
Jeg drar gjerne på tur med dere igjen:-)

1 comment:

1. Der var det jammen mange staselige bygg - imponerende !
    tro om jeg skal der en gang ?? :-)