Friday, February 3, 2012

15 steps

Dette var tittelen på første hjemmelekse på fotostudiet. 
Vi skulle ta ett bilde, gå 15 skritt, ta nytt bilde og gå 15 skritt, ta nytt bilde osv, helt til vi hadde tatt minst 40 bilder. I tillegg skulle vi stille inn hvitbalansen på kameraet manuelt underveis. Jeg var jo frustrert over at vi ikke lærte noe på kurset, men nå har jeg i alle fall lært meg dette ved hjelp av manualen og YouTube.

Utstyrt med kamera og et hvitt kort, som jeg må bruke til å stille inn hvitbalansen, fikk jeg med meg Lars til Mary Jo Peckham Park i Old Katy forrige søndag.


I det fine været vrimla det av folk som koste seg, gikk tur, lekte, fiska og hadde picnic. Jeg drista meg til å knipse i vei, og ingen så ut til å ha noe imot det. (Håper jeg!)
Jeg må innrømme at jeg gikk over til å knipse på auto-hvitbalanse etter hvert, det ble så plundrete å drive med dette kortet. (men dette fortalte jeg ikke læreren)
Og det ble heldigvis unødvendig å fortelle det, nemlig, for vi skulle bare velge ut ett bilde hver som vi skulle vise klassen og fortelle om,  
og jeg valgte bildet under av den lille jenta i farten, og på dette bildet hadde jeg stilt inn hvitbalansen manuelt.


Syns selv at dette er et herlig bilde av en liten jente som traver i vei på litt ustødige bein, og en kan se at hun konsentrerer seg om å se hvor hun trør. 

Under er noen andre bilder fra parken, slik at dere kan se hvordan det er i Katy en søndag i januar.















og til slutt enda et bilde av den lille jenta i farten...

Jeg er glad for at jeg har lært meg å stille inn hvitbalansen manuelt, og ser at jeg kan få bruk for det.
Jeg tror at auto-hvitbalanse stort sett fungerer fint når en tar bilder ute i dagslys. 
MEN når en skal ta bilder innendørs eller i dårlig lys ute, så kan en virkelig ha bruk for det. For å vise det, tar jeg med et par bilder som jeg tok inne i går kveld (uten blitz)

her er kameraet innstilt på incandescent light (lyspærebelysning)
 Dette bildet ble feil i fargen, for tallerken som jordbæret ligger på er ikke gul, men hvit, og jordbæret har fått en oransjerød farge.

her har jeg stilt inn hvitbalansen manuelt og fargene er mye mer riktige
 Andre dag på skolen var mye bedre enn første dag, og jeg er så fornøyd. Jeg tror vi kommer til å lære mye om komposisjon og å ta kreative bilder. Men jeg er veldig glad for at jeg har kurset til Hege fra før. Jeg har lært meg om hvitbalansen, og vi har fått spennende og utfordrende hjemmelekse til neste uke. 


1 comment:

  1. sisterGry
    Dette høres spennende ut. Jeg får neste lyst å begynne på fotokurs jeg også.

    ReplyDelete