Wednesday, February 22, 2012

Flere museum, og lange spaserturer

Tirsdag startet vi opp friskt og freidig med ambisjoner om å rekke inngående studier av to store museumer. Vi startet med å gå gjennom Central Park til The Metropolitan Museum of Art. 


Vi måtte stoppe opp for å kikke litt på skøyteløperene



På trappen til Metropolitan
Vi startet med den egyptiske utstillingen. Tone var mest opptatt av hvordan de hadde fått tak i alle disse skattene, hun mente at de hørte til i Egypt. Heldigvis var det en dame i uniform som beroliget oss med at de hadde sluttet å stjele skatter. Alt som blir funnet nå, blir i Egypt. 

Tone ble veldig fasinert av hvordan øyenbrynene til denne mumien ligger feil vei

En av mange sarkofager




Jeg og Tone i The American Wing



Etter vi hadde sett litt i The American Wing bar det videre til skattene fra Oseania. 


Godt med en hvil på benken


Litt mer moderne kunst. 

Dette er et Miró-bilde, Tone sin favorittkunstner
Museumet var så digert at vi fikk bare med oss en brøkdel av det. Tone konkluderte med at vi må ta oss flere turer, så vi får med oss resten også, for vi hadde nemlig planer om å gå på Guggenheim museet. For å være ærlig var vi alle litt glade for at de enda ikke hadde åpnet alle utstillingene. Det blir litt mye på en dag.



Inne var det mange lignende skulpturer, men vi fikk ikke lov til å ta bilde av kunsten. 


Selve museumsbygningen er ett kunstverk og verdt turen i seg selv. 


Nå tar Elin med seg fotoapparatet sitt og reiser hjem til Texas, så den siste dagen får jeg og Tone greie oss selv. Jeg må også få lov til å takke Elin for at hun ble med så det kunne bli litt shopping på oss. Tone blir rødglødende innenfor en shoppingradius på en kilometer. Omtrent. 

Hilsen Bjørk =)

2 comments:

  1. Tull og tøys at eg ikkje kan shoppe: eg finn butikkane, dei andre finn det dei skal ha - og eg betaler. Profft.
    Men, vi må altså tilbake og Elin er meir enn velkommen til å vera med !!

    ReplyDelete
  2. Ja, Tone, du er i alle fall flink til å betale. Dessuten var du flink til å kjøpe noe til deg selv siste dagen. Nå må du bare ta det i bruk!
    Og takk for laget Tone og Bjørk, og god tur hjem, jeg blir gjerne med igjen!

    ReplyDelete