Wednesday, February 8, 2012

Dollar store still life

Ja, det var tittelen på fotooppgaven til denne uken. 
Vi skulle lage et stilleben av ting som vi skulle kjøpe på en "dollar store", en butikk der omtrent alt koster en dollar, og vi skulle handle for maks $10. Under fotograferingen skulle vi jobbe med dybdeskarpheten i bildet.
Kjempespennende oppgave, tenkte jeg, og dro optimitisk til en butikk som heter "99¢ store".
Men der var det selvsagt ikke så mye spennende, for det er jo stort sett bare "crap"i slike butikker.
Siden det snart er Valentine´s day, så var det selvsagt masse Valentine`s ting. Så det ble til at jeg dro med meg en del av det. Jeg hadde en plan om å ha med noe overraskende i bildet, så jeg dro med meg noen "skumle" leker.
Jeg gledet meg til å jobbe med oppgaven, og fant fram en hvit duk, danderte den, og prøvde å plassere gjenstandene på ulike måter, og knipse fra ulike vinkler……
Og jeg knipset i vei, men dette ble hverken fint eller spennende! 
Etter mye jobbing, avsluttet jeg uten å være fornøyd, syns rett og slett  at jeg ikke fikk det til.
Nedenfor er et par eksempel på hvordan dette ble.
Søtt?
stor blenderåpning (aperature) gir liten dybdeskarphet

liten blenderåpning (aperature) gir stor dybdeskarphet

Men da jeg ryddet vekk tingene, og satte noen av dem fra meg i vinduskarmen, så jeg plutselig at dette ble jo mye mer spennende, og tok fram kameraet igjen og knipset i vei.
Nå var det kjekt igjen, så jeg stilte ut figurene på ulike måter, og i flere vindu, og eksperimenterte med vinkler, lys og blender, og jeg ble mye mer fornøyd.




De to bildene under her viste jeg til klassen min:





Jeg er jo ikke sikker på om leserne mine syns at fotoskolen og disse bildene er noe spennende, men siden det ble Valentine`s-bilder, så passer det vel å ta med litt om hvordan Valentine`s day blir markert her i USA.
Det er selvfølgelig en ganske stor kommersiell begivenhet (som det meste annet) her i dette landet. Du kan ikke unngå å legge merke til at det snart er Valentine`s day i butikker, TV og aviser.
Jeg tenker at Valentine`s day handler om romatikk, og det er jo opprinnelsen, men i USA klarer de å få det til å bli litt større, slik at folk skal kjøpe mer. Så her handler det ikke bare om "romantic love", men om å vise vennskap og at en setter pris på og er glad i hverandre. På barneskolene er det vanlig at alle elevene gir Valentine`s kort til læreren og alle i klassen. I tillegg legger de ofte med en lite gave, en slikkepinne eller noe snop. Læreren får ofte også en fellesgave fra klassen eller små gaver fra enkeltelever.
Litt mer fakta: det sendes over 190 millioner Valentine`s kort pr år i USA, og hvis en regner med de som gis i skolen, blir det omtrent en milliard kort!
Og lærerne er de som mottar flest Valentine`s kort og gaver.
Med det samme lærerne nevnes; ikke nok med dette, men lærerne på "elementary school" får gaver i mange andre anledninger også; jul og til fødselsdag, og kanskje også til påske. I begynnelsen av skoleåret er det vanlig at lærerne skriver en ønskeliste til slike anledninger!
Tror jammen jeg skal innføre den tradisjonen når jeg kommer tilbake til lærerjobben min på Klepp ;-)

Neste ukes fotooppgave heter "Go  Play in the Freeway". DET blir spennende!


2 comments:

  1. Sistergry
    Hei - synes det er kjempespennende å få se når du eksprimenterer med foto! fortsett med det.
    PS - du he ikke lov å lega på motorveien :-)

    ReplyDelete
  2. Hei! Det er så kjekt å se de fine bildene dine, rene fotokurset for meg også! :-)

    ReplyDelete